Een vaak onderbelicht item op het podium is de microfoon. Voor instrumenten zoals gitaren worden vaak kapitalen uitgegeven. Helaas is dit niet het geval voor veel belangrijker “instrument” namelijk de menselijke stem en de versterking hiervan!
In het begin had Amusanto geen goede microfoons. Die waren nog niet te koop, of,… tot Katwijk doorgedrongen. De microfoons die er wel waren vallen te beschrijven met: rondzingen, middelmatige geluidskwaliteit en brom. Dat somt het aardig op.
Hoewel, dat gezegd hebbende, zijn er toch mooie bandopnamen uit de vroege jaren overgebleven, die opgenomen zijn in de koestal van de vader van Cor met een microfoontje van 15 gulden. De koeienstal was perfect voor de juiste echo en akoestiek!
Ronette R-510
Een wel aardige microfoon – nu een zeldzaam gewild verzamelobject – was de Ronette microfoon R-510. Deze had een kristal element en geeft wat we nu de “jaren 50” sound noemen. Het grote nadeel was de aansluitplug. Altijd kapot en slecht kontact. Deze microfoon werd hier door Amroh verkocht.
Sennheiser MD421
De grote verandering kwam met de aanschaf van 3 Sennheiser MD421 microfoons. Wat een verschil! Glasheldere geluidskwaliteit, brom en rondzingen behoorden gelijk tot de verleden tijd. Niet verrassend is dat deze microfoon nog steeds na 50 jaar de muziekindustrie standaard is en wordt dus nog steeds gemaakt. En nog steeds in Duitsland (en niet in het verre Oosten….)
Kijk ook even op Youtube naar het liedje Painterman van Creation, (een oude favoriet van Amusanto…). Ook daar worden ze gebruikt.