Homemade DIY semi acoustic guitar
Eric-Jan is al een tijdje aan het nadenken over een instrument voor zichzelf. Het moet natuurlijk minstens even goed spelen als alle instrumenten die we in huis hebben. En een mooie vorm hebben, liefst iets wat nog niet bestaat, zonder speelkwaliteit te verliezen….. de meeste instrumenten zien er niet voor niets allemaal ongeveer hetzelfde uit. En dan natuurlijk mooooooi zijn! En dat wordt hij!
Dit is het eindresultaat! Hij mag er zijn. Onder aan het verslag staan nog meer foto’s.
Zoals gebruikelijk begint een bouwproject met een ontwerptekening. En een houtkeuze. Uiteindelijk kiezen we mooi riegel esdoorn voor de voorkant en een amazakoué (ovankol) achterkant. We voegen een mooi middenstuk toe met mahonie tussenlatjes. Het hout voor de zijkanten denken we nog even over.
Het fretboard wordt van zwart ebben met parelmoer inleg en binding langs en onder het fretbord. De vorm van de inleg laten we ook nog even open en ook het definitieve besluit van de kleur en soort binding van het fretboard stellen we nog even uit.
De voorkant wordt gelijmd. Daarna kunnen we verschillende combinaties van binding en zijkant bekijken.
Uitzoeken wat de mooiste conbinatie is van binding en zijkant.
We gaan uiteindelijk voor een mahonie binding en esdoorn/mahonie blokpatroon voor de zijkant. Dat kleurt het mooist. Nu moet een tekening worden gemaakt voor het blokjespatroon. Je wil natuurlijk netjes uitkomen: alle blokjes even groot én symmetrisch om de nek en aan de punten. Het is even puzzelen maar we komen eruit. Dat is ook een reden om maar twee kleuren te nemen en geen drie. Drie kleuren kwam gewoon niet mooi uit qua verhouding blokjesmaat, symmetrie en herhalingspatroon.
De truc is nu om niet omhoog te gaan uit het horizontale vlak tijdens het maken van de zijkant. Bovendien zijn alle hoeken anders en een kleine fout betekent dat je drie blokjes verder van de tekening afwijkt…. Enige constante is dat de voorkant van alle blokjes 2 cm is… Nauwkeurig werken dus. Gelukkig kan Eric dat heel goed.
Is de vorm nog volgens de tekening? Tuurlijk! Weer een paar blokjes erbij. Staan de blokjes nog vertikaal, en horizontaal? Zeker. Nog steeds geen afwijking! Bijna af nu….. Klaar, keurig geworden.
Nu de top en de achterkant maken volgens de zijkant. Dat is nu de basis waarop de rest van de gitaar wordt gevormd.
Decouperen van achterkant uit stuk afrikaans noten (ovankol). De top wordt van schitterend esdoorn met strepen. Grof vormgeven. Netjes maken.
Nu moet de zijkant precies worden gekopieerd op de boven en onderkant. Dat gebeurt met de kopieerfrees.
Zorgen dat de zijkant en de top niet kunnen verschuiven tov. elkaar. Keurig gekopieerd.
Nadat de achterkant ook gekopieerd is de nek aan de beurt. Hout uitkiezen, decouperen, passen en lijmen, met mooie tussenlijntjes natuurlijk. En zorgen dat alle kleuren mooi bij elkaar staan.
Uittekenen op het hout. Passen op de tekening. Middenlijntje lijmen. Rest van de nek in elkaar lijmen. Zo wordt het dan. Netjes tegen elkaar ingelijmd.
Nu is het fretboard aan de beurt. Met een speciaal frettenzaagje kunnen de frettensleuven heel nauwkeurig worden gezaagd.
De nek wordt berekend en uitgetekend op het hout, de covers voor de elementen worden ook gemaakt.
De onderdelen tot nu toe… met een beetjes fantasie…
Zo gaat het er dan uit zien. De vorm van de f-gaten is nu (eindelijk) besloten.
Het fretboard wordt nu in vorm geschuurd, de binding wordt gemaakt.
Taps schuren. Binding fretboard. Zo wordt het dan,..ernaast zijn broertje de 5-snaar.
We willen ook sierlijntjes tussen de zijkant en de top/achterkant, die worden op de zijkant gelijmd. Het is nu ook tijd om te besluiten waar de verschillende onderdelen op de top komen.
Tijd om de binnenkant van de top en de achterkant uit te hollen. Het moet immers een semi-akoestische gitaar worden.
De sierlijntjes langs de zijkant, en het hals en staartblok worden gemaakt.
Sierlijntjes. Halsblok. Het staartblok is “makkelijk”. Het halsblok moet precies goed uitgelijnd, daar lijn je je hals straks weer in uit. Juiste vorm, juiste dikte en precies horizontaal. Keurig loodrecht en in de midden.
Nu wordt de brug gemaakt, het elementgat netjes gemaakt en een begin gemaakt aan het staartstuk.
Zo! Nu kan iedereen zien dat dit een gitaar wordt. De f-gaten zijn gezaagd. Het fretboard wordt mooi ingelegd met zelfgemaakt vormen van parelmoer. Dochter Laura maakte een mooi ontwerp voor een boom op het staartstuk. Ook daarvoor zijn de losse onderdelen al gezaagd…..niet makkelijk uit zo’n dun breekbaar stukje parelmoer.
Voor dat we verder gaan met de binding van het boven en onderblad worden er pinnetjes in het staartblok en de hals-kant van de zijkant gemaakt zodat vanaf nu de top, de zijkant en het achterblad altijd op precies dezelfde manier op elkaar zitten.
Nu kunnen het boven- en onderblad een binding-dikte kleiner worden gefreesd dan de zijkant, waarna de binding kan worden aangebracht.
Net even kleiner dan de zijkant, en er is al een beginnetje gemaakt met en afronden van het bovenblad. En maar lijmen, plakbanden…. tot alle binding erop zit!
Ondertussen wordt verder gewerkt aan het uithollen van het onderblad en de bracing ter versteviging van de top.
Zo gaat het er uiteindelijk uitzien!
Alweer een heel stuk verder. Het staartstuk is ingelegd, de knoppen zijn gemaakt. En de binding van het boven en onderblad is weer een stapje verder.
De onderkant van de pocket voor de hals moet straks echt precies vlak worden ten opzicht van de rest van de gitaar. De hoek die de hals straks ten opzichte de gitaar moet maken (bepaald a.h.v. een nauwkeurige tekening) zit nl. al in de onderkant van de hiel gemaakt. Met boven- en onderblad en zijkanten egaal op dikte gaat dat parallel maken lukken, want dan heb je een recht vlak.
Zelfgemaakte vlakbank.
Nu is de kop aan de beurt. We zagen de kop eerst taps, daarna lijmen we er over de hele lengte van de kop weer een stuk aan. Als we niet eerst een deel zouden afzagen zou er een soort taartpunt aangelijmd moeten worden, dat is niet fraai.
Nu moet de kop op dikte worden gemaakt zodanig dat, na het erop lijmen van sierlijnen (die boven lopen over de hele lengte van de hals door) en een mooi front en achterkant, de stemknoppen precies passen.
Juiste dikte. Goed klemmen, de twee onderste sierlijmen lopen over de hele hals. Zo ziet het er van boven uit. Nu nog aan de onderkant. Kurk is ideaal om een krom oppervlakte toch te kunnen klemmen. Een maal geschilderd gaat het er zo uitzien. Achterkant.
Tijd om de sleuf voor de trussrod te zagen en de nek zijn grove vorm te geven. Het eerste deel met een schaafje, dan verder verfijnen met een schrapper.
De trussrod wordt verder in de nek verwerkt en het fretbord wordt afgemaakt. Bovendien besluiten we met epoxy twee verstevigingen in de nek aan te brengen bestaande uit met epoxy gelijmde lagen fineer.
Het is zo ver! Tijd om het fretbord op de nek te lijmen! We gebruiken epoxy, dat maakt te nek extra stevig.
Zo ziet het er nu uit, mooi hé! De nek is nu bijna “af”.
Aansluiting kop aan nek achter. Gaten voor de stemknoppen. De verstevigingslaagjes in de hals. Hiel en binding “achterkant”. Hier komt de kam tussen.
We hebben nu een buigijzer voor het buigen van de dikkere buitenste binding van de kast. We maken een mal om de binding aan het blad te lijmen, plakband is niet sterk genoeg. Als dat laatste klusje is geklaard kan de onderkant aan de zijkant gelijmd! Weer een mijlpaal.
Voorkant.
Achterkant.
Je krijgt nu al een idee van hoe het eruit gaat zien.
Klaar om het achterblad aan de zijkant te lijmen. We zorgen dat het geheel goed vlak blijft.
Nu kan ook het halsblok gelijmd.
Dan zijn we nu toe aan één van de spannendste stappen: het uitzagen van de pocket voor de hals……. Dat is een van de laatste dingen die moet gebeuren voor het gitaar mooi kan worden afgerond. De diepte van de pocket is ook al uit de tekening gehaald.
Nu ziet het er eindelijk uit als een echte gitaar.
Super! Nu komt een leuk klusje, het vormgeven van de kast! ….. eh ….. uit de hand krijg je die vorm nooit overal hetzelfde. Dus maken we maar weer een nieuw hulpmiddel. Voor de “buitenrand” is dat helemaal niet moeilijk. Daar is het eerste stukje namelijk recht.
De overgang naar het vlakke deel wordt afgewerkt met de hand.
Het resultaat is keurig.
Maar nu volgt het moeilijke deel. Hoe krijgen we de rand links en recht van de hals netjes hol?? We besluiten een grote schijf, de juiste diameter is even zoeken, met schuurpapier te beplakken, ….. Het lijkt uiteindelijk wel een beetje op zo’n ouderwetse naaimachine. Ik denk dat een foto de beste uitleg geeft. Het resultaat mag er in ieder geval zijn.
Kijk maar.
Nu hoeft de body alleen nog maar nageschuurd te worden met de hand.
Zo, alweer een mijlpaal. Verder met de onderdelen, de kam, de knoppen, de brug, de elementbehuizing, het kapje voor over het gat van de trussrod. Werk genoeg dus nog. Dat zijn die spreekwoordelijke “zware laatste loodjes”. En die zijn best wel “zwaar”, want die bepalen voor een groot deel de eerste indruk aan de voorkant, en dat moet wel goed natuurlijk!
Afgekeurde behuizing. Schitterend wortelhout van een franse boomheide.
De nieuwe behuizing van frans boomheidewortelhout (scrabble idee?).
Gaten maken voor de elementen.
Schitterend, precies wat we zochten. Nu zijn de knoppen aan de beurt.
Knoppen in aanbouw.
Het geheel komt wat bleek over dus maken we een ander setje knoppen met een ebben bovenkant. Dat is veel mooier. Deze komen wel van pas bij een ander project.
Ondertussen zijn ook de elektronica, de bracing, het chassisdeel en het klepje van de trussrod gemaakt. We maken ook een andere brug. De oude stond niet bij de rest van de onderdelen, en het bovendeel kopte niet met het voetstuk. Uiteraard worden de kurkjes uiteindelijk verwijderd, de draadjes van de pick-ups gaan door de kast naar binnen. Maar zolang de precieze plaats van de brug nog niet bekend is, moet dat nog even wachten.
Eh,…, we hebben ook een andere brug gemaakt. Deze past beter bij het geheel.
Zo ver zijn we nu. Hij wordt schitterend.
De f-gaten moeten nog in vorm worden gevijld en de elektronica gesoldeerd.
De halshoek maken we 3 graden. En er wordt natuurlijk een naamplaatje in de gitaar gelijmd. Het dekseltje voor het elektronica gat wordt voorzichtig met de hand uit het achterblad losgezaagd. Ook de bout voor het staartstuk wordt geboord.
Even wegen hoe zwaar het geheel gaat worden. Alle onderdelen worden op de gitaar gelegd. 3,7 kg, een mooi gewicht. En dan is het eindelijk zo ver…. de gitaar kan in elkaar gelijmd worden. We denken nog even koortsachtig na…. nee, niets vergeten.
Het resultaat is schitterend. En de hals past precies.
Nu kan de hals aan de body worden gemaakt. Hij wordt gelijmd en geschroefd. Daarna wordt de hielkap gelijmd.
Hals lijmen en schroeven. Hielkap.
Nu nog het staartstuk afmaken.
Nu kan de gitaar gespoten worden.
Het eerste akoestische geluid! Wat klinkt het mooi.
Even direct naar het eindresultaat, de gitaar is gespoten, maar moet nu vier weken drogen en uitharden voor hij kan worden gepolijst. Daar gaan we natuurlijk niet op wachten! Alle onderdelen zijn erop gezet, één schakelaar moet nog vervangen worden voor de goede, die hadden we nog niet in huis. De gitaar ziet er super sjiek uit en het geluid is nog mooier dan we hadden durven hopen. Volle klank met een heel mooi grommetje erin. De piëzo’s en de gibson elementen (drie mogelijkheden) kunnen allemaal onafhankelijk aan- en uitgeschakeld worden en hebben beide een onafhankelijke eindvolume knop. Op de piëzo’s klink hij als de taylor, met de pick-up’s als een fender of gibson. En de nek speelt als een trein, hoe kan het ook anders, Eric-Jan heeft hem zelf gemaakt! Geniet alvast van de foto’s, de roffeltjes in de lak worden er natuurlijk nog uitgepolijst als de lak droog is.